9. ASIAKASANALYYSI

Liiketoiminnan perustamisen ja liiketoimintasuunnitelman laatimisen ytimessä on usein asiakasanalyysin työstäminen. Asiakaslähtöisessä yrityksessä asiakkaat on tunnettava hyvin eli yrityksen tulee tietää, keitä asiakkaat ovat.  Yrityksen tulee myös tunnistaa ja ymmärtää asiakkaidensa käyttäytymistä ja tarpeita. Nämä tiedot yritys saa tekemällä markkinatutkimuksia ja erilaisia analyysejä sekä hyödyntämällä käytännön tuomaa kokemusta (Anttila & Iltanen 2001, 92.)

Asiakasanalyysissä pyritään selventämään asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden ostomotiiveja sekä käsityksiä yrityksestä, verrattuna niiden kilpailijoihin. Asiakasanalyysin avulla saadaan selville, millaisia ostomotiiveja asiakkailla sillä hetkellä on ja miksi he hankkivat juuri sinun yrityksesi tuotteita tai palveluja. Tällöin näitä tekijöitä voidaan pyrkiä vahvistamaan brändistrategiassa. Asiakasanalyysin laatiminen kuuluu olennaisena osana liiketoimintasuunnitelmaa (Eskelinen 2019).

Tämän yrityksen liiketoiminnassa painottuu asiakaslähtöisyys ja asiakkaan osallisuuden tukeminen. Yrityksen palveluita tuotetaan pääasiallisesti yksityisten ja kunnallisten organisaatioiden henkilöstölle, erityisesti naisvaltaisille aloille ja toiminta-alueena Kuopion kaupunki ja lähikunnat. Yrityksen potentiaaliset kohdeasikkaat koostuvat pääasiallisesti Kuopion kaupungin palveluksessa olevista henkilöistä. 

Yrityksen perustajilla on pitkä omakohtainen kokemus naisvaltaisella alalla toimimisesta. Toisella perustajajäsenellä löytyy kokemusta myös yksityisellä sektorilla toimimisesta. Yrityksen potentiaalinen asiakaskunta ja heidän tarpeensa ovat tulleet sitä kautta tutuiksi.

Yrityksen yhtenä tavoitteena kehittää palvelu, jonka painopistettä voi ketterästi muuttaa ja muokata asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Tarkoituksena tehdä yhteistyötä organisaation hallinnon ja muiden yhteistyötahojen esimerkiksi työterveyshuollon kanssa.

Alla oleva taulukko (TAULUKKO 2.) kuvaa potentiaalisten asiakkaiden henkilöstörakennetta ja sairauspoissaolojen määrää ja niistä aiheutuneita kustannuksia Kuopion kaupungilla vuonna 2020.

Taulukosta voidaan nähdä, että kaupungin vakinaisesta henkilöstöstä suurin osa on naisia (75,5 %) ja suurin ikäryhmä on 50–59-vuotiaat. Alle 30-vuotiaiden määrä vakinaisesta henkilöstöstä on vain 30 %. Palvelukokonaisuus ja tuotteistaminen kannattaa kohdentaa suurimmalle asiakasryhmälle ja tarvittaessa räätälöidä yksilöllisesti asiakkaan toiveiden mukaan.

Blogin seuraavassa osassa potentiaaliset asiakkaat jaotellaan hyvinvoinnin liikennevalojen avulla eri tasoisten palveluiden piiriin.

TAULUKKO 2.  Kuopion kaupungin henkilöstörakenne ja sairauspoissaolot sekä niistä aiheutuneet kustannukset Kuopion kaupungilla (Kuopion kaupunki 2020).

Henkilöstön määrä

7228 henkilöä

Vakinaisen henkilöstön osuus koko henkilöstömäärästä

80,3 %

Vakinaisen henkilöstön keski-ikä

47,0 vuotta

Suurin ikäryhmä

50–59-vuotiaat

Alle 30-vuotiaiden osuus vakinaisesta henkilöstöstä

7 %

Sairauspoissaoloja

17,1 päivää henkilötyövuotta kohden

Sairauspoissaolojen kustannukset

5,7 milj.€.

Naisten osuus vakinaisesta henkilöstöstä

75,5 %

 


                    

  LÄHTEET

Anttila, Mai & Iltanen, Kaarina 2001. Markkinointi. Porvoo: WS Bookwell Oy.

Eskelinen, Jesse 2019. Analyysit brändistrategian tukena.                                                  Verkkojulkaisu. https://esseepankki.proakatemia.fi/analyysit-brandistrategian-tukena/. Viitattu 06.11.2021.

Viitattu 09.11.2021.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

OPINNÄYTETYÖN KAIKKI OSAT OVAT NYT JULKAISTU!

TERVETULOA TUTUSTUMAAN BLOGIMUOTOISEEN OPINNÄYTETYÖHÖNI!

OPINNÄYTETYÖN ENSIMMÄISET OSAT OVAT JULKAISTU