10. ASIAKASANALYYSIN HYVINVOINNIN LIIKENNEVALOT
Yrityksen asiakasanalyysiä havainnollistetaan hyvinvoinnin liikennevalo-mallin kautta (KUVA 5.), johon on liitetty ”peukkuhymiöt” kuvaamaan asiakkaan tunnetilaa.
Hyvinvoinnin liikennevalot on paljon käytetty analyysimalli esimerkiksi erilaisissa terveys- ja hyvinvointikyselyissä. Mielestäni liikennevalo- mallia voi soveltaen käyttää myös liiketoiminnan asiakasanalyysin laatimiseen. Hymiötä käytetään nykyään monipuolisesti eri yhteyksissä esimerkiksi asiakastyytyväisyyskyselyissä. Mallina käytettiin Suomen mielenterveys Ry:n työssä jaksamisen liikennevaloja (Suomen mielenterveys Ry).
Liikennevaloissa potentiaaliset asiakkaat on jaoteltu kolmeen eri ryhmää (KUVA 5.) Liikennevalo-mallissa punaisella tasolla olevat asiakkaat vaativat vahvaa-, keltaiset keskivahvaa- ja vihreät ylläpitävää tukea hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen ja työssä jaksamiseen.
Yrityksen palvelukokonaisuuden tavoitteena on saada siirrettyä punaisella tasolla olevat asiakkaat mahdollisimman ketterästi keltaiselle ja vihreälle tasolle, keltaisella tasolla olevat asiakkaat vihreälle tasolle ja vihreällä olevat asiakkaat pysymään omalla tasollaan.
Liikennevalojen tarkempi asiakasryhmittely on tarkoitus toteuttaa organisaatiokohtaisesti asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Tässä yhteydessä asiakasanalyysiä ei tehdä tarkemmin.
KUVA 5. Asiakasanalyysin hyvinvoinnin liikennevalot.
Kommentit
Lähetä kommentti