5. LIIKETOIMINTASUUNNITELMA

Liiketoimintasuunnitelma (LTS) on yrityksen kirjallisesti laadittu suunnitelma, joka kertoo, miten liikeidea toteutuu käytännössä. Liiketoimintasuunnitelma on tiekartta yritystoiminnan aloittamiseen ja työkalu liiketoiminnan kehittämiseen (Suomen Uusyrityskeskus 2021, 24.)

LTS mittaa liiketoiminnan kehittymistä eri osa-alueilla ja varoittaa sekä sisäisistä että ulkoisista vaikeuksista niiden ilmaantuessa (Virtanen & Pellikka 2021, 66). Yrityksen liikeideasta lähdetään työstämään liiketoimintasuunnitelmaa, jonka tekemistä voidaan kuvata prosessina, jossa kerätään ja opiskellaan tietoa yrityksen toimialasta, perehdytään kilpailijoihin ja heidän toimintaansa, hahmotellaan omaa yritystoimintamallia ja kirjoitetaan lopuksi suunnitelma, josta käy ilmi mitä tehdään, miksi tehdään ja miten tehdään (Kainlauri 2007, 38.)

Liiketoimintasuunnitelma ei ole ainoastaan suunnitteluväline, vaan se on työkalu, jota voidaan hyödyntää monissa prosessin eri vaiheissa esimerkiksi rahoitusneuvotteluissa, keskusteluissa liikekumppanien ja eri sidosryhmien kanssa. Kattavan liiketoimintasuunnitelman avulla todentaa yrityksen kannattavuutta ja tulevaisuuden näkymiä. Perusteellisesti tehdyn liikesuunnitelman avulla myös starttirahan ja rahoituksen hankkiminen helpottuu (Suomen Uusyrityskeskus 2021, 25.)

Liiketoimintasuunnitelman teko on jatkuva prosessi. Liiketoiminnan dynaamisen luonteen vuoksi liiketoimintasuunnitelmaa tulisi jatkuvasti kehittää ja päivittää. Voidaankin sanoa, että perusteellisesti tehty ja säännöllisesti päivitetty liiketoimintasuunnitelma on erinomainen apuväline muutosten havainnointiin, niihin reagoimiseen ja tunnistamaan toiminnan heikot kohdat ja lisäresurssitarpeet.  Hyvin tehty suunnitelma auttaa myös keskittymään liiketoiminnan kannalta oleellisiin tekijöihin sekä oivaltamaan ja keskittymään yrityksen keskeiseen ydinosaamiseen (Virtanen 2021, 66.)

Liiketoimintasuunnitelman kestävän pohjan muodostavat liiketoimintamahdollisuuksien analysointi sekä liiketoimintakonseptin ja liiketoimintamallin rakentaminen. Näiden lisäksi liiketoimintasuunnitelmassa kuvataan yrityksen strategiset linjaukset, rahoitusmallit ja erilaiset liiketoiminta-analyysit ja vaihtoehtoissuunnitelmat sekä liiketoiminnan toteutukseen liittyvät tavoitteet ja aikataulut (Virtanen 2021, 65–66.) 

Tässä opinnäytetyössä avataan tulevan yrityksen liiketoimintasuunnitelmasta toimintaympäristö- ja asiakasanalyysiä, muut suunnitelman osat ovat salaisia.

5.1 Liiketoimintasuunnitelman rakenne ja sisältö

Liiketoimintasuunnitelman laatimiseen ei ole olemassa yhtä oikeaa toimintamallia. LTS:n eteneminen on yksilöllistä ja näin ollen suositukset etenemistavasta ja jäsentelystä ovat myös ohjeellisia ja tapauskohtaisia. Liiketoimintasuunnitelman rakenne riippuu siitä, mitä tarkoitusta varten suunnitelma tehdään sekä yrityksen kehitysvaiheesta ja toimialasta. Vaikka liiketoimintasuunnitelmalle ei voida määritellä yksiselitteistä rakennetta, voidaan kuitenkin noudattaa tietynlaista logiikkaa liiketoiminnan eri osa-alueiden keskinäisten suhteiden kuvauksessa (Virtanen 2021, 67.) 

Alla oleva taulukko (TAULUKKO 2.) kuvaa liiketoimintasuunnitelman viitteellistä rakennetta ja sisältöä.

TAULUKKO 2. Liiketoimintasuunnitelman rakenne ja sisältö (Suomen Uusyrityskeskus 2021, 26.)

Yrityksen perustustiedot:

  •           Jäsenten nimet
  •           Yrityksen alustava nimi
  •           Päätoimiala
  •           Yhtiömuoto

Markkinat ja kilpailijat:

  • Markkinoiden sijainti maantieteellisesti
  • Kansainvälinen potentiaali
  •  Potentiaalisten asiakkaiden määrä
  •  Asiakashankinta
  •  Markkinanäkymät ja kilpailijat
  •  Kilpailuedut

Liikeidean kuvaus:

  •           Liikeidean kuvaus
  •           Tuotteet ja palvelut
  •           Asiakaskunta
  •           Myynnin suunnittelu

Myynti ja markkinointi:

  • Asiakkaiden tarpeet
  •  Tuotteiden/palveluiden markkinointi
  •  Tuotteiden/palveluiden myyntipaikka

Osaaminen:

  •  Oma ydinosaaminen ja miten se tukee yrittäjyyttä
  •  Lisäkoulutuksen tarve

Liiketoiminnan tavoitteet:

  • Liiketoiminnan tavoitteet seuraavalle 3–5 vuodelle
  • Rahoitus-, kannattavuus- ja myyntilaskelmat

 

SWOT-analyysi:

  •  SWOT-analyysin laatiminen (vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat)

Riskien hallinta:

  •  Mahdolliset liiketoiminnan riskit ja toteutumismahdollisuudet
  •   Riskien tunnistaminen ja niihin varautuminen

Tuotteet ja palvelut:

  • Asiakkaille tarjottavat tuotteet ja          palvelut
  •  Tuotteen ja palvelun hinta ja hinnoittelun perustelu
  • Myynnin tavoittelu päivässä, viikossa, kuukaudessa, vuodessa

Investoinnit, hankinnat, roolit ja luvat:

  • Yrityksen toimitilat ja sijainti
  • Hankinnat tai investoinnit yrityksen alkuvaiheessa
  • Oma rooli yrityksessä
  • Työntekijöiden palkkaaminen, alihankkijoiden käyttäminen
  •  Liiketoiminnan luvat ja ilmoitukset viranomaisille
  •  Yrityksen aineettomat oikeudet (immateriaalioikeudet)
  •  YEL-, sosiaali- ja työttömyysturva

Asiakkaat:

  •  Asiakaskunta
  • Tyypillisen asiakkaan kuvailu
  •  Tärkeimpien asiakasryhmien nimeäminen

Taloushallinto, sopimukset:

  •   Kirjanpito ja laskutus
  •   Yritystoiminnan alkuvaiheen rahoitus
  •   Muita sopimuksia

LÄHTEET

Kainlauri, Anne 2007. Ideasta hyvinvointialan yrittäjäksi. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Suomen Uusyrityskeskus Ry. Perustamisopas alkavalle yrittäjälle 2021. Verkkojulkaisu. https://uusyrityskeskus.fi/wp-content/uploads/2021/03/Perustamisopas_2021_uusi.pdf. Viitattu 20.11.2021.

Virtanen, Markku & Pellikka, Jarkko 2021. Uuden liiketoiminnan kehittäminen ja kaupallistaminen. Savonia-ammattikorkeakoulu julkaisusarja. Pdf-tiedosto. Julkaistu 6/2021. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/504330/Savonian%20julkaisusarja%206-2021.pdf?sequence=4&isAllowed=yViitattu 20.11.2021.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

TERVETULOA TUTUSTUMAAN BLOGIMUOTOISEEN OPINNÄYTETYÖHÖNI!

OPINNÄYTETYÖN KAIKKI OSAT OVAT NYT JULKAISTU!

OPINNÄYTETYÖN ENSIMMÄISET OSAT OVAT JULKAISTU